HRcases 22- Πατερναλιστική Ηγεσία

HR Case Study Series - 22ο τεύχος (Δεκέμβριος 2021)

Πατερναλιστική Ηγεσία

H Ιστορία

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2000, ανήκει στον χώρο της βιοτεχνολογίας και αριθμεί 35 εργαζομένους. Ιδρύθηκε από τρείς φίλους  που έβαλαν το αρχικό κεφάλαιο, παραιτήθηκαν από τις εργασίες τους και την ξεκίνησαν. Μετά τα πρώτα δεκαπέντε χρόνια, η εταιρεία ανήκει πιά στον έναν από τους τρείς φίλους που εξαγόρασε τα μερίδια των άλλων δύο και συνέχισε. Στα είκοσι  χρόνια λειτουργίας η εταιρεία φαίνεται πως τα έχει καταφέρει.

Όμως μετά τα είκοσι χρόνια λειτουργίας, ο ιδρυτής και γενικός διευθυντής, ο Σταύρος Δ., νιώθει πως η πορεία παραμένει στάσιμη, αν και η εταιρεία έχει τεράστιες δυνατότητες. Η τελευταία πολλά υποσχόμενη πρόσληψη του σε διευθυντικό επίπεδο δεν απέδωσε. Καιρό τώρα σκέπτεται πως έχει τέσσερεις διευθυντές, οι οποίοι συγκεντρώνουν το 30% του τζίρου της εταιρείας, ενώ εκείνος φέρνει το υπόλοιπο. Ο ίδιος δραστηριοποιείται πολλά χρόνια στις πωλήσεις φαρμακευτικών προϊόντων βιοτεχνολογίας  και ξέρει την αγορά πάρα πολύ καλά. Με τους περισσότερους τωρινούς του πελάτες ήταν συνάδελφος ή συνεργάτης. Έχει τη φήμη του εργατικού, αξιόπιστου και έντιμου ανθρώπου.  Τώρα όμως νιώθει πως έχει κουραστεί. Θα ήθελε να φέρνει εκείνος το 30% και τα υπόλοιπα οι εργαζόμενοί του. Έχει αρχίσει να έχει νεύρα και έχει πιάσει τον εαυτό του τον τελευταία καιρό στις συναντήσεις με το προσωπικό του να ξεσπάει.

Συχνά τον κατηγορούν πως τους φέρεται σαν παιδιά. Ο ίδιος δεν βλέπει κάτι κακό σε αυτό. Άκουσε μια φορά να λένε πως δεν αντέχουν να περνούν όλα από το χέρι του. ‘Ακόμα και τι καφέ θα πάρουμε πρέπει να τον ρωτήσουμε’ λένε κάποιοι εργαζόμενοι. Ο ίδιος πολύ θα ήθελε να τους εμπιστευθεί αλλά μπορεί; Αισθάνεται πως όλα πρέπει να περάσουν από τον ίδιο για να γίνουν όπως πρέπει να γίνουν. Όταν δεν περνάνε από τα χέρια τους τότε αρχίζουν τα προβλήματα. Θυμάται όταν αποφάσισε να απέχει από μια πώληση και να το αναλάβει εξ ολοκλήρου ο διευθυντής των πωλήσεων. Πήρε μόνο τον πελάτη επειδή τον ήξερε από παλιά για να του μιλήσει για κάτι άσχετο.  Εκεί ανακάλυψε πως κάποιοι όροι δεν είχαν μπει στο συμβόλαιο, ενώ θα έπρεπε. Έγινε έξαλλος και οι φωνές μεταξύ τους ακούστηκαν μέχρι το επόμενο τετράγωνο. Ο διευθυντής των πωλήσεων ακόμα ισχυρίζεται πως αυτό θα γινόταν σε μετέπειτα στάδιο και αισθάνεται πολύ αδικημένος με αυτή την πράξη του Σταύρου Δ.  Μέχρι και σήμερα τον κατηγορεί πως πήρε τηλέφωνο για να τον ελέγξει. Ο Σταύρος Δ δεν το δέχεται αφού και εκτιμά και σέβεται τον διευθυντή του. Ο διευθυντής των πωλήσεων καταλαβαίνει πως αυτή η εταιρεία έχει δημιουργηθεί επειδή ο Σταύρο Δ ήταν πάντα ‘από πάνω της’ και δεν θα την είχε μεγαλώσει αν δεν έδινε καθημερινά τον καλύτερό του εαυτό με πολύωρη και σκληρή εργασία που είχε μεγάλο κόστος για την προσωπική του ζωή.

Μια επίσκεψη στο γραφείο του είναι αρκετή για να καταλάβει κανείς πως όλα κινούνται γύρω από τον Σταύρο Δ. Το τηλέφωνο χτυπάει συνέχεια, οι άνθρωποι μπαινοβγαίνουν με ερωτήσεις ακόμα και για μικρά πράγματα. Αυτό όμως είναι που τον εκνευρίζει περισσότερο από όλα. Έρχονται και τον ρωτούν για τα πάντα και δεν μπορούν να πάρουν καμία πρωτοβουλία από μόνοι τους.  Έχει κουραστεί πιά.  Όσο και να τους λέει να το κάνουν μόνοι τους, εκείνοι συνεχίζουν. Τους τελευταίους δέκα μήνες έκανε δύο νέες προσλήψεις που περίμενε να αποδώσουν.

Την τελευταία εβδομάδα

Ξέσπασε μια διαμάχη μεταξύ των διευθυντών των πωλήσεων και της ανάπτυξης. Τα έσοδα έχουν πέσει και έγινε ένας γερός καβγάς σε μια συνάντηση. Ο ιδιοκτήτης και γενικός διευθυντής της εταιρείας είναι εμφανώς πολύ εκνευρισμένος και έγινε έξαλλος όταν τους άκουσε να κατηγορεί ο ένας τον άλλον. Σκέφτεται πως έχει φέρει τόσα άξια στελέχη, τα ακριβοπληρώνει και κανείς δεν παίρνει μια πρωτοβουλία για να κάνει κάτι. Καταλαβαίνει πως οι πωλητές είναι εξουθενωμένοι. Τους άκουσε σε ένα διάλειμμα να λένε πως δεν πάει άλλο και ο καλύτερος πωλητής του σκέφτεται να παραιτηθεί. Τον άκουσε να λέει ‘ Τις προάλλες που πήγα στην εταιρεία Χ, ήμουν τόσο κοντά να τους πείσω. Χρειάστηκε μια τεχνική λεπτομέρεια που δεν την ήξερα, έστειλα μήνυμα στους τεχνικούς και κανείς δεν απάντησε. Φάνηκα γελοίος’. Ο Σταύρος Δ. παραδέχεται πως όλα περνούν από τα χέρια των πωλητών, γράφουν την προσφορά, κλείνουν την πώληση, είναι υπεύθυνοι για την εκτέλεση καθώς και για τη μετά την πώληση εξυπηρέτηση. Όταν η προσφορά είναι περίπλοκη ευτυχώς υπάρχει κάποιος που βοηθά αλλά σίγουρα οι πωλητές δεν μπορούν να ‘ανοιχτούν’ χωρίς υποστήριξη από το τεχνικό τμήμα.

Ο Σταύρος Δ. συνειδητοποιεί πως χρειάζεται αλλαγές και βοήθεια για να τις υλοποιήσει. Είναι πια τόσο κουρασμένος από τη μια μεριά αλλά και τόσο πεπεισμένος για τη δυναμική αυτής της εταιρείας από την άλλη. Είναι επίσης πολύ δεσμευμένος να υλοποιήσει αλλαγές άμεσα για να μπορέσει η εταιρεία του να απογειωθεί και έχει υποσχεθεί στον εαυτό του πως ήρθε η ώρα για να αλλάξει η εταιρεία και δομή και συνήθειες και στρατηγική και κλίμα.
 

Γνωμοδότηση 1 - Κώστας Γούλιαρης (ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΤΣΑΜΟΥΡΗΣ - ΔΟΥΖΟΓΛΟΥ Α.Ε.)

Γνωμοδότηση 2 - Μαρίκα Λάμπρου (ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΜΕΛΟΣ ΔΣ (ΔΕΠΑ, ENTERSOFT, FOCUS BARI)

Γνωμοδότηση 3 - Ηλίας Καπουτσής (ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ)

Γνωμοδότηση 4 - Λούλα Μεταξά (GROUP HR MANAGER, METAXA HOSPITALITY GROUP)

EDITORIAL (ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ, ΜΑΡΙΑ ΒΑΚΟΛΑ)
 


Διαβάστε το τεύχος στο issuu:


Κατεβάστε ολόκληρο το τεύχος σε μορφή pdf.


Πλοήγηση:
HRCases 22 - ΠΑΤΕΡΝΑΛΙΣΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
EDITORIAL
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ :    |    |   

HR CASE STUDIES | OΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ


Ψηφιακή παραγωγή: Δημήτρης Λυμπερόπουλος, ΟΠΑ