ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ECTS (ΕΡΕΒΑΝ 2015) - ΑΔΙΠ
Ο επίσημος Οδηγός για τη χρήση του συστήματος ECTS (Ερεβάν 2015) παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες για την εφαρμογή του συστήματος καθώς και αναφορές σε χρήσιμα συνοδευτικά έγγραφα.
Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Ακαδημαϊκών Μονάδων (ECTS) αποτελεί εργαλείο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ) με σκοπό τη μεγαλύτερη διαφάνεια των σπουδών και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. Το σύστημα ECTS καθιερώθηκε το 1989 στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS, ως τρόπος μετατροπής των ακαδημαϊκών μονάδων που οι φοιτητές συγκέντρωναν κατά τις σπουδές τους στο εξωτερικό σε μονάδες που προσμετρώνται - μετά την επιστροφή τους στο ίδρυμα προέλευσης- στο πρόγραμμα σπουδών τους. Τα επόμενα χρόνια, το σύστημα χρησιμοποιήθηκε όχι μόνο για τη μεταφορά των ακαδημαϊκών μονάδων, βάσει του φόρτου εργασίας και των μαθησιακών αποτελεσμάτων που επιτεύχθηκαν, αλλά και για τη συσσώρευσή τους σε προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων. Το ECTS συνεισφέρει στον σχεδιασμό, την περιγραφή και την εφαρμογή των προγραμμάτων, βοηθά στην ενσωμάτωση διαφορετικών ειδών μάθησης με προοπτική τη διά βίου μάθηση και διευκολύνει την κινητικότητα των φοιτητών, αίροντας εμπόδια στη διαδικασία αναγνώρισης προσόντων και ακαδημαϊκών περιόδων σπουδών. Το σύστημα ECTS μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα προγράμματα, ανεξαρτήτως του τρόπου διδασκαλίας τους (μάθημα σε αίθουσα/ εργασίες / εξ αποστάσεως μάθηση) ή του καθεστώτος των φοιτητών (πλήρους φοίτησης, μερικής φοίτησης) και σε όλα τα είδη μαθησιακού περιβάλλοντος (τυπικό, μη τυπικό και άτυπο). Κατόπιν αιτήματος των Υπουργών που μετείχαν στη διαδικασία της Μπολόνια στο Βουκουρέστι (Ανακοινωθέν Βουκουρεστίου, 2012), ο Οδηγός ECTS του 2009 αναθεωρήθηκε, προκειμένου να ενισχυθεί η «ουσιαστική εφαρμογή των μαθησιακών αποτελεσμάτων» στον ΕΧΑΕ. Ο Οδηγός προωθεί την απόφαση που έλαβαν οι Υπουργοί, δηλ. «να κληθούν τα πανεπιστήμια να συνδέσουν περαιτέρω τις ακαδημαϊκές μονάδες σπουδών τόσο με τα μαθησιακά αποτελέσματα όσο και με τον φοιτητικό φόρτο εργασίας και να συμπεριλάβουν την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων στις διαδικασίες αξιολόγησης». Ο ενημερωμένος Οδηγός συμπεριλαμβάνει τις πρόσφατες εξελίξεις που προέκυψαν κατά τη διαδικασία της Μπολόνια, όπως π.χ. η ίδρυση του ΕΧΑΕ, η ενοποίηση της διά βίου μάθησης, η μεταστροφή από τη καθηγητο-κεντρική στη φοιτητο-κεντρική ανώτατη εκπαίδευση, η αυξανόμενη χρήση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και η εξέλιξη νέων μεθόδων μάθησης και διδασκαλίας. Εστιάζει συγκεκριμένα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και βασίζεται στην εμπειρία των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης όσον αφορά στη χρήση πλαισίων προσόντων και την εφαρμογή των αρχών ECTS στην ακαδημαϊκή πρακτική. Τέλος, ο Οδηγός υιοθετήθηκε από τους Υπουργούς Ανώτατης Εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης το 2015 στη σύνοδο των υπουργών που έλαβε χώρα στο Ερεβάν.
Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Ακαδημαϊκών Μονάδων (ECTS) αποτελεί εργαλείο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ) με σκοπό τη μεγαλύτερη διαφάνεια των σπουδών και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. Το σύστημα ECTS καθιερώθηκε το 1989 στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS, ως τρόπος μετατροπής των ακαδημαϊκών μονάδων που οι φοιτητές συγκέντρωναν κατά τις σπουδές τους στο εξωτερικό σε μονάδες που προσμετρώνται - μετά την επιστροφή τους στο ίδρυμα προέλευσης- στο πρόγραμμα σπουδών τους. Τα επόμενα χρόνια, το σύστημα χρησιμοποιήθηκε όχι μόνο για τη μεταφορά των ακαδημαϊκών μονάδων, βάσει του φόρτου εργασίας και των μαθησιακών αποτελεσμάτων που επιτεύχθηκαν, αλλά και για τη συσσώρευσή τους σε προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων. Το ECTS συνεισφέρει στον σχεδιασμό, την περιγραφή και την εφαρμογή των προγραμμάτων, βοηθά στην ενσωμάτωση διαφορετικών ειδών μάθησης με προοπτική τη διά βίου μάθηση και διευκολύνει την κινητικότητα των φοιτητών, αίροντας εμπόδια στη διαδικασία αναγνώρισης προσόντων και ακαδημαϊκών περιόδων σπουδών. Το σύστημα ECTS μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα προγράμματα, ανεξαρτήτως του τρόπου διδασκαλίας τους (μάθημα σε αίθουσα/ εργασίες / εξ αποστάσεως μάθηση) ή του καθεστώτος των φοιτητών (πλήρους φοίτησης, μερικής φοίτησης) και σε όλα τα είδη μαθησιακού περιβάλλοντος (τυπικό, μη τυπικό και άτυπο). Κατόπιν αιτήματος των Υπουργών που μετείχαν στη διαδικασία της Μπολόνια στο Βουκουρέστι (Ανακοινωθέν Βουκουρεστίου, 2012), ο Οδηγός ECTS του 2009 αναθεωρήθηκε, προκειμένου να ενισχυθεί η «ουσιαστική εφαρμογή των μαθησιακών αποτελεσμάτων» στον ΕΧΑΕ. Ο Οδηγός προωθεί την απόφαση που έλαβαν οι Υπουργοί, δηλ. «να κληθούν τα πανεπιστήμια να συνδέσουν περαιτέρω τις ακαδημαϊκές μονάδες σπουδών τόσο με τα μαθησιακά αποτελέσματα όσο και με τον φοιτητικό φόρτο εργασίας και να συμπεριλάβουν την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων στις διαδικασίες αξιολόγησης». Ο ενημερωμένος Οδηγός συμπεριλαμβάνει τις πρόσφατες εξελίξεις που προέκυψαν κατά τη διαδικασία της Μπολόνια, όπως π.χ. η ίδρυση του ΕΧΑΕ, η ενοποίηση της διά βίου μάθησης, η μεταστροφή από τη καθηγητο-κεντρική στη φοιτητο-κεντρική ανώτατη εκπαίδευση, η αυξανόμενη χρήση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και η εξέλιξη νέων μεθόδων μάθησης και διδασκαλίας. Εστιάζει συγκεκριμένα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και βασίζεται στην εμπειρία των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης όσον αφορά στη χρήση πλαισίων προσόντων και την εφαρμογή των αρχών ECTS στην ακαδημαϊκή πρακτική. Τέλος, ο Οδηγός υιοθετήθηκε από τους Υπουργούς Ανώτατης Εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης το 2015 στη σύνοδο των υπουργών που έλαβε χώρα στο Ερεβάν.
ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ECTS (ΕΡΕΒΑΝ 2015) - ΑΔΙΠ