Ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ μέσα στην κρίση

Case study στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Χάρβαρντ η πορεία του Ομίλου


του Μιχάλη Τσαμάζ,
Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΟΤΕ

 

Είναι ικανοποίηση, αλλά και ένα είδος ανταμοιβής για τη διοίκηση μιας εταιρείας να βλέπει νέους ανθρώπους να μελετούν στο πανεπιστήμιο και να αναλύουν τη στρατηγική και το έργο της ως παράδειγμα καλής πρακτικής για τη δική τους επαγγελματική πορεία. Αυτό το αίσθημα ικανοποίησης, αλλά και αισιοδοξίας και πίστης στη νέα γενιά μοιραστήκαμε όλοι στη διοικητική ομάδα του Ομίλου ΟΤΕ κατά την πρόσφατη συνάντησή μας με φοιτητές Executive MBA του William & Mary (ΗΠΑ) και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε εκτενώς το πρόγραμμα μετασχηματισμού του ΟΤΕ την τελευταία δεκαετία της κρίσης, όπως αποτυπώθηκε σε case study της Harvard Business School.

Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα είτε βγαίνεις στην επίθεση.


Η στρατηγική για τον μετασχηματισμό του Ομίλου

Ο Όμιλος ΟΤΕ είναι σήμερα στην αιχμή της τεχνολογίας και καταλύτης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Για να φτάσει έως εδώ, έπρεπε να υποστεί μια ριζική διαρθρωτική μεταρρύθμιση, που τον μετέτρεψε από κρατικό μονοπώλιο σε μια σύγχρονη, ανταγωνιστική εταιρεία. Όλα αυτά επιτεύχθηκαν εν μέσω οικονομικής και κοινωνικής κρίσης και ενός ασταθούς γεωπολιτικού περιβάλλοντος.

 

Πώς το πετύχαμε;

Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα, ελπίζοντας για το καλύτερο, είτε αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, καταλήγεις σε μια συγκεκριμένη στρατηγική και βγαίνεις στην επίθεση. Στην εταιρεία μας ακολουθήσαμε τη δεύτερη οδό, δίχως το παραμικρό ίχνος αμφιβολίας.

Το 2010 ο τομέας σταθερής τηλεφωνίας του ΟΤΕ είχε «παγιδευτεί» σε έναν φαύλο κύκλο χαμηλής ανταγωνιστικότητας λόγω χαμηλών επιδόσεων, εχθρικού ρυθμιστικού περιβάλλοντος και σκληρού ανταγωνισμού. Σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και την αδυναμία άντλησης κεφαλαίων από την αγορά, ο Όμιλος ήταν σε πολύ δύσκολη θέση.

Φτιάξαμε ένα πολυεπίπεδο πλάνο μετασχηματισμού, με στόχο να διορθώσουμε τα βασικά προβλήματα, να εστιάσουμε σταδιακά στην ανάπτυξη και να θέσουμε τις βάσεις για την ψηφιακή εποχή. Λάβαμε τολμηρές αποφάσεις και αλλάξαμε σχεδόν τα πάντα στον Όμιλο. Διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητα της εταιρείας, υλοποιώντας σειρά ενεργειών μείωσης και ανανέωσης των δανειακών υποχρεώσεων και επενδύοντας δυναμικά στην ανάπτυξη των δικτύων μας. Εκσυγχρονίσαμε συστήματα, διαδικασίες και εσωτερικές δομές. Αλλάξαμε ριζικά την κουλτούρα μας, εκπαιδεύσαμε τους ανθρώπους μας και τους κάναμε κοινωνούς της αλλαγής. Βάλαμε τον πελάτη στο επίκεντρο. Καθιερώσαμε το κοινό brand σταθερής και κινητής COSMOTE και διαθέσαμε υπηρεσίες που προσφέρουν έναν εντελώς νέο κόσμο επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Δημιουργήσαμε πολιτικές με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη για τον Όμιλο, τους εργαζομένους, την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον.

Φτιάξαμε έναν νέο ΟΤΕ, τον πρωταγωνιστή της ψηφιακής εποχής.

 

Η αλλαγή είναι πρώτα απ’ όλα νοοτροπία

Στον Όμιλο ΟΤΕ η αλλαγή είναι πια στο DNA μας. Αλλάζουμε συνεχώς για να είμαστε μπροστά από την εποχή μας.

Όταν ο μετασχηματισμός μας σε σύγχρονη, ανταγωνιστική εταιρεία ολοκληρώθηκε επιτυχώς, ξεκινήσαμε, πριν από όλους, ένα καινούργιο ταξίδι: τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι θέμα επιλογής. Είναι πρωτίστως ζήτημα επιβίωσης και δευτερευόντως ανάπτυξης. Κανένας κλάδος ή οργανισμός δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς να προσαρμόσει τη δομή, τις λειτουργίες, τους εργαζομένους και τη στρατηγική του. Το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού του Ομίλου έχει ξεκινήσει ήδη από το 2016 και κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του. Σε συνδυασμό με τα υπερσύγχρονα δίκτυά μας και τα έργα Information & Communication Technology (ICT) που υλοποιούμε, είμαστε σήμερα δύναμη ψηφιακού μετασχηματισμού για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και τη χώρα.

Κοιτάμε συνεχώς μπροστά. Έχουμε ένα νέο όραμα. Μέχρι το 2030 θέλουμε να μετατρέψουμε τον ΟΤΕ στην εταιρεία τεχνολογίας του μέλλοντος. Έναν sustainable digital services provider με ειδικό βάρος για τη χώρα. Μια εταιρεία που, εκτός από την κορυφαία συνδεσιμότητα που θα παρέχει με τα δίκτυα οπτικών ινών και 5G, θα εστιάζει στον πελάτη και στις ανάγκες του και θα απολαμβάνει την εμπιστοσύνη όλων, του καταναλωτή, της κοινωνίας, της Πολιτείας και ολόκληρου του τεχνολογικού συστήματος.

Θα τα καταφέρουμε. Γιατί η πορεία του Ομίλου ΟΤΕ αποδεικνύει πως η μακροπρόθεσμη στρατηγική, το όραμα, το θάρρος, η δέσμευση και η κουλτούρα συνεχούς αλλαγής μπορούν να οδηγήσουν μια επιχείρηση στην επιτυχία, σε οποιοδήποτε περιβάλλον και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.

 

Επιστροφή στο ΤΕΥΧΟΣ 41ο - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021