Η σπουδαιότητα των επωνύμων προϊόντων στην ανάπτυξη των εξαγωγών μιας χώρας

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Ανάπτυξη, Καινοτομία, Νέο Επιχειρείν
 

Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΙΤΤΑ – ΧΑΖΑΠΗ,
Διευθύνουσας Συμβούλου της Μέλι Αττικής, Αντιπροέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και απόφοιτης του ΟΠΑ


H Εξωστρέφεια της Ελληνικής Οικονομίας και των Ελληνικών Επιχειρήσεων, μαζί και με τις επενδύσεις, είναι ο μόνος τρόπος για να βγει η ελληνική οικονομία οριστικά από την κρίση και να μπει στην ανάπτυξη. Είμαστε μικρή χώρα, με την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών διαρκώς συρρικνούμενη. Χωρίς την εξωστρέφεια, πιστεύω ότι ελάχιστες ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να επιβιώσουν.

Η ελληνική οικονομία μόνο με εξωστρέφεια αποκτά φρέσκο χρήμα για να καλύψει τις κοινωνικές ανάγκες. Αλλιώς θα ανακυκλώνουμε την φτώχεια μας.

Η χώρα μας διαθέτει μοναδικά προϊόντα γης και ανθρώπους πολυμήχανους. Έχει τη δυνατότητα να εξάγει προϊόντα και υπηρεσίες. Το λάδι, οι  ελιές, το μέλι, τα οπωροκηπευτικά μας είναι εξαιρετικά, όμως πολλά από αυτά δεν έχουν την θέση που τους αξίζει στην διεθνή αγορά.  Πιστεύω ακράδαντα ότι όταν έχεις μοναδικά προϊόντα πρέπει να τα εξάγεις επώνυμα.

Για παράδειγμα, έχουμε σαν χώρα το καλύτερο λάδι. Στο παρελθόν πουλούσαμε το ελληνικό λάδι χύμα στους Ιταλούς και αυτοί με την σειρά τους το έστελναν στην παγκόσμια αγορά σαν επώνυμο ιταλικό. Απλός τρόπος εξαγωγής για μας χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και με μικρή προστιθέμενη αξία. Ευτυχώς τα τελευταία χρόνια γίνονται εξαγωγές ελληνικού λαδιού επώνυμα σε πρωτοποριακές συσκευασίες με μεγάλη επιτυχία.

Να επισημάνω τρεις παράγοντες που δείχνουν την σπουδαιότητα του επώνυμου προϊόντος:

Α. Η μάρκα (Βrand) και η διατήρηση της φήμης της είναι η καλύτερη προστασία για τον καταναλωτή γιατί οι επιχειρήσεις θέλουν να προστατεύσουν τις μάρκες τους και είναι  υπεύθυνες για τις ενέργειές τους.

Β. Ακόμα οι μάρκες βοηθούν την οικονομία να αναπτυχθεί γρηγορότερα και επιταχύνουν την ανάπτυξη πέρα από γεωγραφικά και πολιτιστικά σύνορα

Γ. Οι μάρκες ωφελούν καταναλωτές, μετόχους, εργαζομένους, συνεργάτες, ακόμα και ανταγωνιστές.

Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα, είναι και προϊόντα αξιόλογα αγροτικά, επώνυμα είδη διατροφής, βιομηχανικά προϊόντα, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας

Να αναφέρω παλιά και καινούργια παραδείγματα ελληνικών μαρκών που έγιναν διάσημες παγκόσμια. Η εταιρεία ΜΕΤΑΧΑ έγινε και εξακολουθεί να είναι ένα διεθνές Brand παρότι ξεκίνησε από μία μικρή χώρα με λίγα μέσα. Άλλο παράδειγμα είναι του γιαουρτιού. Η ΦΑΓΕ ακολούθησε τον δρόμο της επωνυμίας και έκανε μόδα το ελληνικό γιαούρτι, επιφέροντας  επανάσταση στις διατροφικές συνήθειες μίας τεράστιας αγοράς ενώ  ταυτόχρονα διαφήμισε και την χώρα μας και άνοιξε τον δρόμο και σε άλλα ελληνικά προϊόντα, γιατί δημιούργησε ένα γενικότερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα.

Υπάρχουν και πολλές άλλες άξιες ελληνικές εταιρείες με διεθνή καριέρα, όπως στον χώρο των καλλυντικών αλλά και σε άλλους τομείς που διαφημίζουν την χώρα μας και τα προϊόντα της.  Ευτυχώς πλέον είναι αρκετές.

Πρέπει όμως κατά την γνώμη μου να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Η χώρα μας πρέπει να αποκτήσει και εκείνη το δικό της Brand ώστε καθετί το ελληνικό να αποκτά και αυτό προστιθέμενη αξία και όχι τα προϊόντα να δίνουν από το Brand τους στην χώρα. Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα, είναι και προϊόντα αξιόλογα αγροτικά, επώνυμα είδη διατροφής, βιομηχανικά προϊόντα, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, όλα με διεθνή παρουσία. Και βέβαια η χώρα μας είναι ένας γαστριμαργικός παράδεισος με τοπικές σπεσιαλιτέ που είναι ικανές να φέρουν στην χώρα υψηλό τουρισμό. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα χωρών με μεγάλη παράδοση σε αυτό που  μπορούμε να ξεσηκώσουμε, όπως είναι η Ιταλία, η Ισπανία κ.λπ.

Αν δεν τα κάνουμε αυτά, τα προϊόντα μας θα δυσκολευθούν να βρουν τον δρόμο τους γιατί οι ξένοι καταναλωτές δεν θα τα αναγνωρίζουν.

Είμαστε μικρή χώρα με μικρούς αγροτικούς κλήρους. Το κόστος παραγωγής είναι μεγαλύτερο, συγκρινόμενο με χώρες με τεράστιες καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Επομένως πρέπει να βασιστούμε στην ποιότητα των προϊόντων μας, να την προβάλλουμε και να την διαφυλάττουμε ως κόρη οφθαλμού. Η παγκόσμια αγορά είναι τεράστια. Μπορούμε να αναζητήσουμε και να επικεντρωθούμε σε αγορές που ενδιαφέρονται να αγοράσουν τα ελληνικά ποιοτικά προϊόντα.

Η χώρα μας πρέπει να αποκτήσει και εκείνη το δικό της Brand ώστε καθετί το ελληνικό να αποκτά και αυτό προστιθέμενη αξία

Πιστεύω επίσης ότι οι εξαγωγές πρέπει να είναι από τους πρωταρχικούς στόχους μίας επιχείρησης γιατί οι εξαγωγές μεταφέρουν ιδέες και βοηθούν κάθε εταιρεία να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να είναι ενημερωμένη και σύγχρονη στον κλάδο της και στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.

Σε όλα αυτά τα χρόνια ενασχόλησής μου με το διεθνές εμπόριο, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι επιτυχημένες εξαγωγές είναι ένα μείγμα από πολλή δουλειά, συστηματική προσέγγιση, διαρκή ενημέρωση, διάθεση αυτοβελτίωσης και πολύ σκληρό ανταγωνισμό.

Ασφαλώς χρειάζεται και τύχη ή έστω ευνοϊκές συγκυρίες, αλλά η ουσία της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας συνοψίζεται σε λίγες, ξεκάθαρες λέξεις: Ποιότητα, Συνέπεια, Φερεγγυότητα, Κρίσιμο μέγεθος παραγωγής και βέβαια Εμπιστοσύνη, δηλαδή δημιουργία εμπιστοσύνης στο προϊόν που παράγουμε για τους συνεργάτες, τους αγοραστές και τους τελικούς καταναλωτές.

Θεωρώ ακόμα τις ελληνικές εταιρείες που κάνουν εξαγωγές όλα αυτά τα χρόνια ήρωες, επειδή, πέρα από τον διεθνή ανταγωνισμό, αντιμετωπίζουν ένα κράτος που ουδέποτε μέχρι πρόσφατα, που ευτυχώς άρχισε να αλλάζει, δεν ενδιαφέρθηκε να συνδράμει τους Έλληνες εξαγωγείς.

Πιστεύω για όλα αυτά ότι είναι αναγκαία η δημιουργία «Υπηρεσίας μιας στάσης» για τις εξαγωγές, στελεχωμένης με ειδικευμένους ανθρώπους από όλα τα σχετικά Υπουργεία για να λύνει άμεσα όποιο πρόβλημα εμποδίζει τις εξαγωγικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων.

Προοπτικές υπάρχουν πολλές. Ας τις αξιοποιήσουμε.
 

Επιστροφή στο ΤΕΥΧΟΣ 47ο – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2023